fredag 8. mai 2009

J for....

Her kan du lese alt om 

I dag har vi kommet til bokstaven J i Bokstavleken som Petunia har dratt igang. Og selv om vi er i mai Måned,så blir det Julenissen på meg.   

Selve Julenissen stammer fra helgenen St.Nikolas som levde på 300-tallet i havenebyen Myra i det som i dag er Tyrkia.Og har utviklet seg vidre.Den nissen/tradisjonen vi kjenner i dag kom til Norge på 1800-tallet via Tyskland og Danmark. Det er Coca-cola som har skapt utseende på den Julenissen vi kjenner i dag,og det skjedde på 1930 tallet:) Og hvem har ikke sett den herlig julereklamen til Cola med gutten og bestefaren,og cola bilene?


DSC_0136.JPG


Her er nissen vår:) Han er ikke cola-nissen,men derimot nabo´n! Vi bytter,sånn at alle voksne er tilstede når nissen kommer.De tror lenger på nissen da:)


DSC_0141.JPG


2 ivrige gutter får pakkene sine:) STor stas,og de er ikke redde for nissen,klemmer deles ut:)


DSC_0007.JPG


Så glade i juelnissen er størstemann at han bestemte at de begge skulle være "Juleniss" på karnevalet i barnehagen:)


For flere J-bidrag klikk deg inn til PETUNIA

25 kommentarer:

Anonym sa...

Du verden så morsomt det er med julenissen og barn.
Selv var jeg ganske redd ham som liten og gjemte meg som oftest bak en stolrygg mens han var på besøk. *ler*

Hege sa...

Tøffe gutter du har, jeg var livredd nissen selv om jeg syntes han lignet på min onkel i stemmen (og hadde like støvler som onkel)! :)

Men julenissen er stor stas!

God helg!

Vanja sa...

Ingen jul uten nisse:-) heldigvis noen mnd igjen før han kommer tilbake!
God helg, klem Vanja

MineSine sa...

Julenissen kan være skummel han :-/ Men ingen jul uten nissefar eller -mor på besøk :-)
God helg!


PS! ta en titt på http://fotomorro.blogspot.com for leksjoner, utfordringer og konkurranser!

Tove E sa...

Fint J bidrag, julenissen er topp:0)

Min Verden sa...

Godt det er mai og ikke desember. Nissen og jul er det eneste som er positivt med vinteren ;) Vel, kanskje jeg skulle lagt et lite innlegg om vår lokale fjøsnisse. Vi har nemlig en helt egen en! God helg. H.

elle-melle sa...

Koselig med nisser, og ekstra bra er det når barna ikke er redd.
Det var lurt å alliere seg med naboen. Det skal jeg sannelig huske på:)

Anonym sa...

For noen deilige barndomsminner dette blir! Her i huset trodde den største på nissen til hun var ganske så mange år - hun greide aldri å finne ut av dette mysteriet:o) Herlige bilder, nesten så jeg gleder meg til jul igjen! Fin helg og god tur! KlemKlem**

Rune Eide sa...

Han der så bedre ut enn CocaCola-nissen. For ikke å snakke om de som mottok presangene!

God Jul ;-)

Made by KKann sa...

Herlige små nisser og stor nisse! Jula er en deilig tid!

Ha en fin vårhelg..uten nisser..

SmilKKann

Rimkogeren sa...

"Ho, ho" sagde julemanden, "er her nogen søde børn?"

Miriam Elisabeth ツ sa...

herlig bidrag :)

Petunia sa...

Kjekt å se at det ikke bare er meg som har julenisse på bloggen min denne uken (hadde et innlegg tidligere i uken).
Flott bidrag fra deg på J!

Anne sa...

Her ble det jammen to jule innlegg etter hverandre gitt. Og som jeg sier, jeg er glad det er ennå en stund til :-))) men har faktisk sett at noen fortsatt har sine advents staker i vindusposen???? Tidlig ute??? eller noe treig???
Usmakelig uansett .-))

Ha en toppers fredag kveld Eva.

liven sa...

hihi....morsomt bidrag!!
her er det nesten vintertemperatur ute så.....

ha en fin helg Eva....så får vi håpe nissen venter en stund med å gjøre entre!!

Havfruen sa...

hehe...morsomt innlegg i mai måned. Og jeg synes det er kult at gutten vil være nisse på karneval!!

Må vel være nisse jeg også til jul? Eller kanskje Gubben må trå til:)
God helg til deg Eva og klem fra meg:)

Olga T sa...

Julenissen - ett gott J-val :)

TorAa sa...

Så koselige bilder og så flott løsning på ABC-J

Vestlandsjenta! sa...

Så koselige bilder da!! Nisser er jo skikkelig kjekke de! Mens noen er redde så er andre veldig trygge. Alltid artig å se de små sine reaksjoner på nissen!! Flott innlegg!

Ha en strålende helg!

Linda sa...

Hei Eva.
Er bare innom deg for å ønske deg en fin helg....iallefall det som er igjen av den ;O)
Koselige nissebilder!
Heldigvis er det lenge til jul...først vil jeg ha sommer!

Klem fra Linda

♥ cloudberrie ♥ sa...

Mysiga foton!

Trevlig söndag!

Kram från Eva

irina sa...

LENGE SIDEN SIST !!

Har ikke vært her på lenge !!Skjemmes !!
Men det er så lenge siden jeg har hatt ro til å lese.
men siden det så travelt, blir det liksom ikke noe.
Men jeg håper dere har det bra alle mann !!
Hvordan var Åre ??
Og guttene er friske og sover hele natten ;)
Ha en fin uke min venn !!

Bling - our elf on the shelf sa...

Jeg har jo selvsakt mistet 2 uker igjen, så neste gang kommer det nok et skred inne hos meg *flau*
Men for meg da, som er verdens mest håpløse når det kommer til jul, så var jo dette midt i blinken for meg. kjenner jeg gleder meg litt allerede *fnis*

matte sa...

Nåt bra har det gjort Coca cola :)
Söta grabbarna!

Solveig sa...

Hei Eva:)
Lenge siden jeg har blogget nå,men har tenkt på deg og savnet din blogg!
Håper det er bra med deg og guttene dine:):)
Så herlige bilder av julenissen og de søte prinsene!! Ren glede og spenning.