torsdag 19. mars 2009

Lengter etter sommer...

Været ute gjør at jeg sitter og mimrer litt om sommeren 2006,hvor vi var i Dubrovnic. Dit skal jeg tilbake. Dubrivnic er en spennede by,med en nær historie som er ufattelig for oss nordmenn.Høsten 1991 nærmere bestemt 30sept ble  havna blokkert og krigen startet,og den varte fram til det ble innført våpenhvile 20 july 1992. Iløpet av denne tiden ble 92 innbyggere drept og 225 skadd.  Itilleg ble 129 soldater drept og 282 skadet. 
Og byen ble beskutt og mye ble ødelagt,men de har bygd opp byen fantstisk.Men det var rart å rulse rundt i en by og se kulehullene i brostein og på husene... 

Hvis dere ser nærmere på dette huset som var apotek eller bibliotek i gamledager,så er de hvite flekkene kulehull..(Bildene er tatt med mitt gamle Ixus 40)


Det var helt fantastisk å rusle rundt i gamlebyen,både på kveldstid og dagtid:) Gatene er polert marmor. Helt fantastisk.... 
Stemning inne i gamlebyen.. Dette er klokketårnet... 

                              Min kjære på vei ut i vannet...

LEngter tilbake når jeg ser disse bildene,vi leide seilbåt 2 dager og det var helt fantastisk. Stoppe der vi hadde lyst og bade derfra,og i det klare,varme vannet...

Størstemann som 1 åring og meg bader fra båten...

Størstemann og storebror bader:) Det var morsomt til ham ja,storkosa seg:) 

Så det anbefales å dra til Dubrovnik hvis dere ikke har vært der,det er mye å se og oppleve. Vi leide privat hos et  par som mer enn gjerne ville guide oss rundt,så vi fikk oppleve litt andre ting og sett litt annet enn hvis vi hadde dratt rundt på egenhånd..  

Ha en flott torsdag:) Klem Eva

10 kommentarer:

Marit Vollan sa...

ferie i syden!! fritid, sol, tid sammen. minner for livet i hjertet og på harddidsk :-) tror jeg må surfe litt på sydentur når ungene legger seg snart :P klem

Tante Mimmi sa...

mmmmmm!
Deiligt!!
Lengte-vente-lengte (det er jo godt det også!)
Hugs å stikk innom sjappa- for å væra først i "køen";)

Anne sa...

Takker for tips Eva, og dette fristet du :-))

Havfruen sa...

Ah...fik iallefall lengsel etter sommer etter å sett disse bildene.

Vettu, jeg har aldri vært i syden!! HAr alltid hatt hund, da er det ikke syden som frister. Men et sted hvor bikkja kan kose seg. Det betyr utrolig mye for meg. Sikkert derfor jeg er hyttegal:) Klarer ikke tanken på å sette bort Major over lengre tid.
Jeg vet ikke hva jeg har gått glipp av..like greit:)
Nyt sola i dag, utrolig herlig vær.
Klem fra meg..

sisselso sa...

herlige bilder! fikk lyst på sommer nå ja :) her er det 9 grader, blå himmel og sol. det spirer på trær og nye skudd har begynt å stikke opp i blomsterkrukkene ute....så i år blir det på en måte to stk vår på meg, en her nå og en når jeg drar nordover for ny jobb(!) fra 1.mai :):) tar og over ny kåk da men regner ikke med full flytting med mann og barn før til sommeren.
ha en fortsatt fin dag, klemklem

Anonym sa...

Så herlige bilder,:)vi har ikke bestemt oss for hvor ferien går i år,er litt i stuss med å dra sydover når minsten bare er 8 mnd.
Uansett så ser jeg fram til sommeren:)
Anita:)

Anonym sa...

Herlig å se og lese dette nå når ferien er under planlegging. Har ikke kommet lengre enn til å vite NÅR jeg har ferie, men det er jo en begynnelse...Har hørt mye fint om denne byen, og inntrykket bare forsterker seg etter å ha lest dette. SNART er det sommer og ferie - juhuuu! KLÆM!

GundaM sa...

Hm, det er et reisemål en kanskje ikke tenker på nei ;0) Herlige bilder, fra late dager ;)

Klem

Veronica's hus sa...

VAr der jeg også or 100 år siden... var kjempefint der da også:)

Skiltet til prins sverre er klart hvis du vil hente det?
ellers så sender jeg det bare i posten til deg:)

your call.

klem

liven sa...

Flotte bilder Eva:o)
Ser ut som et flott sted dette:o)
Har ikke vært der jeg nei.....
Sydenturen her i huset er bestillt for lengst....vi reiser i juni:o)